Casa memoriala Nicolae Grigorescu
Muzeul Memorial Nicolae Grigorescu din Campina te intampina inca de la intrare cu frumusetea dar mai ales cu modestia casei pe care o vei vizita.
Pictorul Nicolae Grigorescu si-a trait in aceasta casa ultimii sai ani de viata, 1904 – iulie 1907, aici regasindu-se si ultimul sau atelier. El s-a retras la Campina impreuna cu familia sa : sotia, Maria Danciu si fiul lor, Gheorghe Grigorescu.
Peisajul cat mai ales linistea si seninatatea Campinei l-au atras pe Nicoale Grigorescu. Tot Campina avea sa-i procure materia prima pentru cele mai frumoase peisaje, care cu boi si chipuri de tarancute, rumene in obraj de la munca campului.
Casa construita chiar de artist, a ars din nefericire in intregime, in timpul Primului Razboi Mondial, deoarece aici fusese stabilit Cartierul General german, pentru intreaga zona. O mica parte din obiectele personale au putut fi recuperate, ceea ce a facut posibila reconstruirea casei artistului atelierul, biblioteca, sufrageria si a coltului turcesc, care te intampina inca de la intrare.
Muzeul a fost redeschis in anul 1957. Tablourile, in original, provin din patrimoniul initial al casei memoriale a artistului sau sunt imprumutate din colectiile Muzeului de Arta din Ploiesti si ale Muzeului de Arta al Romaniei.
Reconstructia s-a desfasurat sub atenta indrumare a fiului artistului, fiind de mare ajutor fotografiile de familie din timpul vietii lui Nicolae Grigorescu.
Planurile de reconstructie au fost realizate de arhitectul campinean Popisteanu, iar Nae Goage, sculptor amator dar si ucenic al artistului, impreuna cu Gheorghe Grigorescu, fiul marelui pictor, au contribuit la refacerea cat mai fidela a cladirii devenita astazi muzeu si care poarta cu mandrie numele de Nicolae Grigorescu.
Atelierul
Tapiseria de pe peretele din dreapta, cumpãratã de artist de la Paris, a fost manufacturatã în atelierele regelui Ludovic al XIV-lea, creatã fiind de Le Brun, maestru la curtea regelui. Aici se afla in original tablouri ale pictorului : Vas cu flori de camp, Vas cu flori de mar, Cap de taranca, Pastorita stand, Care cu boi, Peisaj – Posada, precum si obiecte personale. Biroul dar si patul din atelier denota simplitate insa si o mare bogatie spirituala, aratandu-ne modestia si bunul gust in care a trait Nicolae Grigorescu.
Toatã mobila acestei camere a fost cumpãratã de Grigorescu de la Paris si adusã aici în Câmpina.
Coltul turcesc
In hol, unde este amenajat un mic colt turcesc, cuprinzand obiecte achizitionate de artist in timpul cãlãtoriilor sale. Toate fac obiectul tabloului din stanga "Interior turcesc", unde se remarcã faptul cã partea stangã a tabloului este pictatã in cele mai mici detalii, in timp ce dreapta este lãsatã la nivelul sugestiei.
In jurul acestui tablou sunt altele avand ca temã Rãzboiul de Independentã 1876-1877. Nicolae Grigorescu a participat la rãzboi ca pictor-reporter, alãturi de alti pictori romani si strãini. El a reusit sã facã multe lucrãri pe tema rãzboiului, adaptandu-se rapid la conditiile de luptã, a devenit un mare pictor al scenelor de bãtãlie si al vietii de campanie in general.
"Schita atacului de la Smardan" este una dintre multele studii pregãtitoare ale faimosului tablou la care a lucrat timp de 8 ani. "Convoi de prizonieri turci trecand Dunãrea" - sunt prizonieri turci de la Plevna, iîntr-o zi friguroasã, ploioasã si cetoasã de noiembrie. In partea dreaptã fatã de "Interiorul turcesc", gãsim fata opusã a rãzboiului - "La fantanã" - intr-un moment de liniste, ofiteri adãpandu-si caii, tãifãsuind cu cateva fete frumoase; putin mai sus, pe scarã - "Infanteristul"
Sufrageria
Aici artistul obisnuia sã-si primeascã prietenii, ce veneau sã-l viziteze. În jurul acestei mese, au luat loc importante personalitãti ale vietii artistice I.L.Caragiale, B.St.Delavrancea ,Al. Vlahutã, Dr. Istrati.
Regasim expuse doua dintre creatiile foarte dragi artistului "Car tras de boi", una din cele mai mari lucrãri ale artistului, apoi - "Ghiocel" din nou, în atmosfera unei zile toride de varã, teme pe care artistul a reusit sã la abordeze într-o manierã inegalabilã în întreaga picturã româneascã.
În dulap si pe rafturi sunt obiecte cumpãrate de artist în timpul cãlãtoriilor sale.
Camera de oaspeti
Aici sunt expuse costumele populare ale sotiei artistului, pe care aceasta le purta cand poza, unul din regiunea Arges iar celalalt din Romanati.
Pe perete sunt schite: Grigorescu a fãcut multe schite in special in timpul Rãzboiului pentru Independentã, fãcand din acest gen artistic principala sa ocupatie timp de multi ani de zile.
Biblioteca
Aici existã cateva din cãrtile artistului, pentru cã marea lor majoritate au fost distruse in timpul incendiului. Sunt cãrti rare, marea lor majoritate scrise in francezã, editate incepand din 1683, cãrti de filozofie, artã si literaturã. Printre ele putem gãsi editia din 1901 a "Momente"-lor lui Caragiale, cu dedicatia autorului, marele dramaturg roman si un admirator declarat al pictorului.
Dedicatia sunã dupã cum urmeazã:
"Lui Nicolae Grigorescu,
Dragul nostru prieten, te rog, acceptã aceste "Momente" la începutul cãrora mi-am luat libertatea de a scrie ilustrul tãu nume si la primire ignorã te rog valoarea pecuniarã a cadoului, dar ia în consideratie dragostea ce-l insoteste.
Din partea modestului si iubitorului tãu prieten, Caragiale, 1901, Bucuresti."
În bibliotecã existã de asemenea o lucrare realizatã în Franta, la Vitré, una din putinele care ilustreazã frumoasa perioadã petrecutã de artist in Bretania.
Pe peretele din stanga se aflã portretul sotiei artistului - Maria Danciu, o femeie energicã si frumoasã, care l-a inteles si l-a sprijinit intreaga sa viatã. Singurul lor fiu, Gheorghe Grigorescu, a fost cãsãtorit cu Anisoara, una dintre fiicele scriitorului Al. Vlahutã. De la fiu, artistul a avut 4 nepoti - doi au murit, ceilalti doi trãiesc la Paris, stabiliti acolo de mult timp - o nepoatã arhitect si un pictor-scenograf .